Tentang saya

My photo
"Katakanlah, inilah jalanku, mengajak aku kepada Allah dengan hujjah yang nyata, aku dan yang mengikutiku, dan mensucikan Allah, dan tidak aku dari golongan musyrikin" Surah Yusuf ayat 108.

Wednesday, December 28, 2011

Menegur sahabat demi kebaikan

Rasulullah saw pernah bersabda :
 
"Tiga perbuatan yang termasuk sangat baik, iaitu berzikir kepada Allah dalam segala situasi dan keadaan, saling menyedarkan satu sama lain dan menyantuni saudara-saudaranya (yang memerlukan)." (HR Ad Dailami)


Seorang mukmin dengan mukmin lainnya adalah bersaudara. Sebagaimana firman Allah :

"Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara…." (QS Al-Hujurat : 10)


Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Tolonglah saudaramu, samada dia zalim atau dizalimi. Apabila dia zalim, cegahlah. Bila ia dizalimi, menangkanlah." (HR Al-Bukhari)

Kekurangan diri mukmin merupakan ujian bagi diri sahabatnya


Hubungan sesama mukmin adalah seperti satu tubuh. Ada keterkaitan yang begitu kuat. Sakit di salah satu bahagian tubuh, bererti sakit pula di bahagian yang lain. Aib pada diri seorang mukmin, bererti aib pula buat mukmin yang lain.

Maka siapa lagi yang patut memberi teguran kalau bukan saudara sesama mukmin. Ini kerana dialah yang lebih faham keadaan daya tahan keimanan saudaranya sesama mukmin. Sabar untuk sentiasa menegur, mendekati dan memberi penyelesaian.

Allah s.w.t. mewajibkan setiap mukmin sentiasa bertaubat dan memperbaiki diri bilamana melakukan kesalahan. Sebegitu juga kewajipan seorang sahabat yang melihat sahabatnya mukmin melakukan kesalahan yang mungkin dirinya sendiri tidak menyedari. Firman Allah swt :
 
"Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang sentiasa menegakkan (kebenaran) kerana Allah; menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (QS Al Maidah : 8)



TEGURAN DAN NASIHAT YANG BAIK SEBAGAI SUATU RAHMAT

 Maha Agung Allah swt dalam firmanNya :
 
"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali, orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran." (QS Al-Ashr : 1-3)


Sesungguhnya teguran dan saling menasihati merupakan Rahmat Allah yang amat besar buat diri sahabat yang ditegur. Mungkin juga selama ini dia tidak menyedari kekhilafannya, lalu Allah menunjukkan jalan untuk dia kembali ke jalan yang benar melalui nasihat sahabatnya.

Dengan adanya amalan menasihati sesama saudara Islam, setiap muslim dan mukmin itu akan menjadi lebih baik dan tidak akan jauh tersasar dari landasan hidup yang benar, insyaAllah.
 
Rasulullah saw juga bersabda :
 
"Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin lainnya. Apabila melihat aib padanya, dia segera memperbaikinya." (HR Al-Bukhari)

Sesungguhnya sahabat yang menyayangi sahabat yang lain akan sentiasa ingin sahabatnya elok dan baik. Sahabat yang menyayangi tidak akan suka melihat calit aib noda pada sahabatnya. Maka kerana itu teguran dan nasihat amat dianjurkan dalam persaudaraan Islam.

Teguran yang baik bukan untuk menjatuhkan sebaliknya meletakkan diri kembali kepada kemuliaan


Teguran juga pasti menjadi pengajaran bagi diri mereka yang memberi nasihat. Semestinya jika kita ingin menegur orang, haruslah mencermin diri kita terlebih dahulu. Adakah diri kita sendiri turut melakukan kesalahan yang sama? Adakalanya kita tidak nampak kesalahan diri kita, tetapi apabila melihat kesalahan itu pada diri orang lain, barulah kita tersedar kita juga punya kesilapan seperti itu.


Nilai kekhilafan diri terlebih dahulu sebelum menegur kesilapan orang lain



MENEGUR TANPA MENGAIBKAN SAUDARANYA

Rasulullah saw bersabda :

"Tidak akan masuk syurga orang yang suka mendengar-dengar berita rahsia orang lain." (HR Al-Bukhari)

Seorang mukmin perlu bijak menilai dan menegur sahabat yang melakukan kesalahan. Teguran hendaklah dibuat dengan penuh kelembutan dan kasih sayang serta caranya halus dan berhikmah. Mukmin juga perlu berhati-hati jangan sampai sahabatnya terasa terhina atau diaibkan di hadapan orang lain. Maka sebaik-baiknya teguran hendaklah dibuat ketika bersendirian dengan sahabat.

Namun, jika ada keperluan untuk menegur secara umum, nasihat hendaklah dilakukan secara berhikmah dan sebolehnya tidak ditujukan spesifik kepada orang tertentu sahaja. Kerana dibimbangi orang itu akan berasa malu dan terluka dengan tindakan kita.

Ya Allah, lembutkan hati kami dalam menerima nasihat agama kami serta kebaikan hidup kami, dan jadikan kami golongan yang sentiasa memberi nasihat dan menyukai kebaikan. Amin.

No comments:

Post a Comment