Tentang saya

My photo
"Katakanlah, inilah jalanku, mengajak aku kepada Allah dengan hujjah yang nyata, aku dan yang mengikutiku, dan mensucikan Allah, dan tidak aku dari golongan musyrikin" Surah Yusuf ayat 108.

Friday, December 30, 2011

Usrah sebagai wasilah tarbiyah

ASAS TARBIYAH

Tarbiyah Islamiyah harus berasaskan Al-Quran dan As Sunnah melalui pelbagai wasilah sehingga mampu menghasilkan individu yang menyeru kepada kebaikan Islam juga beramal dengan ilmunya.

"Kenalilah Tuhanmu, perbaikilah dirimu dan serulah orang lain. Tegakkan daulah Islam dalam hatimu, niscaya ia akan tertegak di atas muka bumi".

Tarbiyah mempunyai beberapa ciri berikut:
a. Bersifat rabbani.
b. Mempunyai asas yang tetap.
c. Bertepatan dengan fitrah.
d. Merangkumi seluruh aspek kehidupan secara seimbang.
e. Menyatupadukan tenaga-tenaga manusia.
f. Optimis, positif dan praktikal yang dibangunkan di atas asas aqidah, ibadat dan
syariah.

Semua ciri-ciri di atas diperlukan dalam rangka untuk mencapai kemuliaan insan bagi menegakkan semula tamadun Islam. Daripada asas di atas, maka dibentuk pula keluarga Islam, kemudian masyarakat Islam dan seterusnya kerajaan Islam.

Oleh sebab itu, tarbiyah secara perlahan tetapi berterusan menjadi antara unsur yang tetap agar kita akan memperolehi individu muslim sebagai titik tolak perubahan sebagaimana yang ditunjukkan oleh manhaj Rasulullah saw.

Maka, mengikut Imam Hasan Al Banna, wasilah untuk melaksanakan tarbiyah sebegitu ialah melalui USRAH.



PENGERTIAN USRAH

Usrah dalam pengertian bahasa Arab ialah :

“Kumpulan individu-individu muslim yang beriman dengan agama ini, berusaha untuk tolong menolong antara satu sama dengan yang lain bagi memahami dan menghayati Islam.”

Dr Ali Abdul Halim Mahmud pernah berkata bahwa :

“Pengurusan yang paling penting dalam jamaah adalah pengurusan usrah, kerana ia merupakan batu bata pertama dalam bangunan. Apabila pengurusan usrah baik, maka baik pulalah keadaan jamaah secara keseluruhan, demikian juga sebaliknya.”

Begitu juga Hasan Al Hudhaibi menyebut bahwa :

“Sistem usrah tidak lain merupakan hakikat Islam di kalangan Ikhwan. Jika mereka telah merealisasikan perkara itu pada diri mereka sendiri, maka adalah benar bahwa mereka menantikan datangnya pertolongan yang dijanjikan Allah kepada orang-orang yang beriman.”

KEPENTINGAN USRAH

Usrah menjadi wasilah tarbiyah yang penting oleh sebab-sebab berikut :

1. Melaksanakan perintah Allah untuk belajar seumur hidup.
2. Ikut sunnah Rasul dalam membina para sahabat dalam sistem usrah.
3. Wasilah paling berkesan bagi membentuk Syakhsiyah Islamiyah.
4. Melatih amal jama’ie dalam mempertahankan kewujudan jamaah Islam.
5. Jalan yang paling tepat untuk takwin ummah.

TUJUAN / SASARAN USRAH

Pembentukan melalui usrah dilaksanakan bagi mencapai tujuan atau sasaran berikut :

1. Tercapainya ‘muwashofat’ / kenaikan ‘mustawa’ (peringkat)

Ukuran produktiviti adalah seramai mana mutarabbi berhasil naik ke ‘mustawa’ berikutnya manakala ukuran kenaikan ‘mustawa’ adalah sejauh mana mutarabbi mencapai ‘muwashofat’ yang telah ditetapkan.

Karakter yang perlu diwujudkan itulah yang disebut dengan ‘muwashofat’.

Tugas murabbi ialah membimbing mutarabbi untuk mencapai ‘muwashofat’ yang telah ditetapkan.

Kenaikan ‘mustawa’ adalah cara untuk menempatkan seseorang sesuai dengan tempatnya dalam susunan jamaah di samping mengukur kapasiti seseorang dalam memikul bebanan dakwah.

2. Tercapainya pembentukan murabbi / naqib

Sebagai wadah pembentukan aktivis dakwah, ukuran produktiviti adalah sejauh mana mutarabbi berhasil menjadi murabbi / naqib.

Ini adalah kerana tidak ada wasilah lain yang dapat melahirkan murabbi / naqib kecuali usrah. Usrah tidak akan tersebar ke dalam masyarakat jika tidak lahir murabbi-murabbi / nuqaba’ baru yang akan mengembangkan pembinaan melalui usrah.

Membentuk ummah yang Islamik adalah wajib dan oleh yang demikian, cara mewujudkannya juga menjadi wajib. Cara yang paling berkesan untuk membentuk ummah yang Islamik adalah dengan mentarbiyah ummah melalui usrah maka pembentukan murabbi / naqib menjadi wajib kerana tidak mungkin usrah itu ada jika tidak ada murabbi / naqib.

Mengikut Dr Abdullah Qadiri Al Ahdal :

“Sesungguhnya seorang akh yang benar tidak dapat tidak kecuali dia mesti menjadi murabbi.”

Manakala Ustaz Mustafa Masyhur pula berkata :
“Murabbi perlu membiasakan binaannya untuk memberikan sumbangan, menyeru orang lain kepada Allah dan menyampaikan berbagai pelajaran. Bahkan ia perlu membentuk mereka menjadi murabbi yang melakukan tugas seperti dia bagi binaan-binaan yang baru.”

3. Tercapainya pengembangan potensi.

Ukuran produktiviti adalah sejauh mana mutarabbi berhasil mengembangkan potensinya. Potensi terbahagi kepada dua :

a. Potensi umum yang meliputi kreativiti, komunikasi dan kepimpinan.
b. Potensi khusus di mana mutarabbi mampu menzahirkan tarbiyah dalam profesion seharian seperti berniaga, kemahiran komputer dan menulis, kecerdasan matematik, bidang kedoktoran, kimia, fizik dan lain-lain.

Tugas murabbi adalah membantu mutarabbi menemukan dan mengembangkan potensi umum atau khusus tersebut.

ASAS USRAH

Terdapat 3 asas usrah iaitu:

1. Ta’aruf.
2. Tafaahum.
3. Takaaful.

1. TAARUF

Ia adalah rukun yang pertama. Hendaklah kita saling kenal mengenali dan berkasih sayang kerana Allah.

Hayatilah pengertian ukhuwah yang sahih dan sempurna di kalangan kita dan berusaha agar hubungan ini tidak dicemari oleh sesuatu.

Allah swt berfirman dalam surah Al Hujuraat :

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara".


2. TAFAHUM

Selepas mengenali, seharusnya dalam usrah perlu ada saling memahami setiap individu dari segi sifat dan sikap, kegemaran, perlakuan, cara hidup serta prinsip hidup.

Melalui rukun yang kedua ini, setiap anggota dalam usrah akan saling menyokong dan memberi serta menjadi contoh antara satu sama lain dalam perkara-perkara kebaikan. Ia juga akan mendorong muhasabah diri di mana setiap anggota boleh menasihati saudaranya jika ia melihat sebarang kesilapan atau kekurangan yang perlu dibaiki.

3. TAKAFUL

Sabda Rasulullah saw ;

"Usaha seseorang untuk memenuhi hajat saudaranya lebih baik baginya dari beri’tikaf sebulan dalam masjidku ini".

Hendaklah kita saling membantu bantu, pikul memikul masalah dan tanggungjawab antara kita. Ini adalah sebuah tuntutan iman yang nyata dan intipati ukhuwah di mana kita hendaklah sentiasa saling bertanya khabar dan bersegera sedaya upaya untuk membantu pihak yang memerlukannva.


TUNTUTAN UKHWAH DALAM USRAH





Usrah juga menjadi sebagai wasilah bagi melaksanakan tuntutan ukhuwah. Seterusnya, usrah akan mampu memperkasakan ‘intima'’ (penggabungan dengan Islam dan jamaah).

Dalam usrah yang berteraskan ukhwah Islamiyyah, terdapat di dalamnya ketenangan, kasih sayang dan Rahmat Allah.

Ketuanya dinamakan ‘naqib’ sebagai mengikuti tindakan Rasulullah saw dalam Bai’ah Aqabah yang kedua selepas kepulangan Mus'ab bin Umair dari Madinah bersama 73 orang lelaki dan dua orang perempuan.

Apabila selesai berbai’ah, Rasulullah saw meminta mereka memilih dua belas orang di kalangan mereka sebagai ‘naqib’. Alangkah bijaknya tindakan Rasulullah saw itu.

NAQIB / NAQIBAH SERTA KEPIMPINAN

Tarbiyah dalam usrah harus diperkuatkan dengan peranan murabbi dalam menguatkan kepimpinan, menunjukkan ‘qudwah’ dan menguatkan ukhwah serta kebersamaan. Dalam usrah, naqib / naqibah berhak untuk mentarbiyah, mengarah serta perlu ditaati.

Kepimpinan dalam usrah bertanggungjawab besar dalam menjalankan tarbiyah. Beberapa rangka perlaksanaan usrah yang perlu difahami dan dijalankan oleh naqib bagi memastikan perjalanan usrah dan keberkesanan dakwah.




TARBIYAH MELALUI USRAH DAN DAKWAH

Imam Hasan Al-Banna berkata :

"Islam menitik beratkan pembentukan usrah-usrah yang mendorong ahli-ahlinya ke arah nilai-nilai yang tinggi, memperkuatkan ikatan ukhuwah, menaikkan taraf bercakap dan berteori kepada taraf beramal dan perbuatan. Rukun ikatan ini ada tiga, maka peliharalah dan berikan tumpuan untuk melaksanakannya agar ia tidak sekadar tugasan tanpa ruh.”

Usrah adalah suatu proses tarbiyah yang mengandungi unsur-unsur ilmu, fiqh dan kefahaman serta memerlukan murabbi dalam satu naungan.

Dalam usrah, terdapat beberapa rangka kerja yang perlu dirancangkan di setiap peringkat (mustawa'). Antara perancangan rangka kerja adalah:

1. Menentukan objektif setiap peringkat
2. Menetapkan bahan serta wasilah untuk menyampaikan ilmu dan tarbiyah
3. Menggariskan tahap-tahap amal.

Ikatan usrah amat perlu dalam memastikan amal tarbawi yang produktif dan berterusan. Dengan tarbiyah melalui usrah yang erkesan akan lahir individu-individu yang berkualiti dan keluarga-keluarga Islam yang diikat dengan hubungan kasih-sayang serta masyarakat Islam yang bertakwa dan berjaya.




Imam Hasan Al-Banna telah mengenal pasti bahawa proses tarbiyah tidaklah semudah yang disangka oleh kebanyakan orang. Umat Islam telah menghadapi serangan pemikiran, kekeliruan dan keperibadian.

Semua penyakit itu tidak dapat dirawat dalam masa sehari semalam. Tidak cukup dengan kuliah, ceramah atau kursus di sana sini oleh pemikir Islam atau para ulama’. Selepas ceramah, kursus dan kuliah, masing-masing membawa diri. Begitu juga dengan risalah atau makalah, kesannya akan hilang selepas habis membacanya.

Rawatan itu memerlukan kesabaran dan Tarbiyah Islamiyah yang panjang dalam satu naungan tarbawi iaitu ‘usrah’.

la juga perlu kepada murabbi yang memiliki ciri-ciri tertentu. Ini disebabkan tarbiyah yang merupakan unsur tetap dakwah memerlukan satu usaha yang bersungguh-sungguh tanpa henti agar dapat melahirkan ‘rijal’, bukannya tulisan atau buku.

Proses ini memerlukan :

1. Manhaj yang betul.
2. Ketekunan amal.
3. Akhlak yang mantap.
4. Polisi nafas panjang.
5. Kesabaran.
6. Nasihat yang baik.
7. Hujah yang jelas.
8. Kepekaan dan pemantauan yang teliti dan berhati-hati.

Inilah usrah atau pun manhaj Islam bagi menghadapi arus kehidupan secara sempurna. Ia juga merupakan dakwah yang sebenar yang mampu membetulkan kefahaman. Maka usaha ini memerlukan tarbiyah yang bermanhajkan Al-Kitab, As-Sunnah dan pengalaman salafus soleh yang berpegang teguh dengan ‘al-Usul al-Fiqh’ dan ‘al-Qawaid al-Syariah’.

Semua tugas ini tidak akan berjaya melainkan dengan rasa tanggungjawab ‘naqib’ terhadap anak-anak didiknya di mana ia perlu menerangkan kepada mereka sejelas-jelasnya apakah tanda dan isyarat ketika melalui jalan ini (dakwah) agar tidak timbul kerumitan dan kekaburan.

Pembentukan kumpulan usrah yang produktif akan membentuk individu jamaah yang unggul. Maka kerana itulah diletakkan secara jelas segala peraturan, pengurusan, wacana dan matlamat. Dakwah yang dijana dalam usrah seharusnya menghasilkan beberapa kekuatan kepada naqib dan mutarabbi iaitu dari segi:

a. Kejelasan fikrah Islamiyyah dan fiqh dakwah
b. Kesepaduan tasawwur dan suluk berasaskan ilmu serta panduan Al-Quran dan sunnah
c. Kesatuan tujuan kehidupan di dunia dan pencapaian matlamat redha Allah serta kesudahan yang mulia di akhirat.
d. Kesatuan matlamat dalam menegakkan Iman dalam setiap diri mukmin dan kesatuan wacana yang membawa kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat.

Di sini dibawakan contoh agenda usrah yang boleh meninggalkan kesan tarbawi yang besar dalam kehidupan individu :

Pertama:

Setiap akh membentangkan permasalahannya agar dapat dikongsi oleh orang lain demi mendapatkan penyelesaian dalam suasana ukhuwah dan ikhlas.

Itu semua boleh memantapkan ‘thiqah’ (kepercayaan) dan memperkukuhkan ikatan persaudaraan di mana seorang mukmin itu adalah cermin bagi saudaranya sehingga tercapai apa yang disabdakan Rasulullah saw :

"Perumpamaan hubungan kasih sayang dan simpati sesama mukmin seperti satu jasad, jika satu anggota mengadu sakit niscaya anggota-anggota yang lain akan turut berasa sakit dan berjaga malam".

Kedua :

Mengkaji dan bermuzakarah tentang urusan umat Islam di samping menerima arahan-arahan daripada pimpinan.

Usrah bukanlah tempat untuk berdebat atau mengangkat suara. Itu adalah haram di sisi fiqh usrah, sebaliknya usrah merupakan tempat untuk penjelasan dan penerangan dalam suasana beradab dan saling hormat-menghormati.

Ketiga :

Mengkaji buku-buku yang berkualiti yang mendatangkan manfaat kepada individu agar tercapai objektif keperibadian Islam sebagai agen perubah.



RUJUKAN

http://tinta-perjalananku.blogspot.com/

1 comment: